Spelregler

Varför vänta på en fjärde person för att spela bridge?
Vira är ett kortspel för tre eller fyra personer.
I varje enskild omgång eller giv deltar tre aktiva spelare och vid spel på fyra turas man därför om att stå över.
Utöver spelkamrater behöver man två vanliga kortlekar med femtiotvå kort vardera och budtabeller för alla spelare.
(kan erhållas från närmaste viraklubb eller hämtas från denna hemsida).
Man brukar också använda en s. k. virapulla vid betalningarna, en liten burk som innehåller fyra skålar med färgade spelmarker.
Virapullor finns att köpa på loppmarknader och i antikaffärer.
Placering och giv
Dra gärna om bordsplaceringen. Lottningen sker genom att först placera ett kort vid varje spelarplats.
Korten skall vara av olika färg och ett av dem måste vara hjärter.
Därefter tar man fram en likadan uppsättning kort från kortleken (samma antal kort och samma färger som på bordet), blandar dem och låter varje spelare dra ett av dessa kort.
Spelarna sätter sig sedan vid den färg som de drog. Den som fick hjärter blir förhand i första omgången, d. v. s. han är den förste som får kort och han är den som öppnar budgivningen.
Spelaren till vänster om förhand kallas mellanhand, och spelaren till höger kallas för efterhand.
Det är alltid efterhand som ger, och han kallas därför också för giv eller givare.
Vid spel på fyra står spelaren till höger om given över den omgång som spelas.
Given blandar den ena kortleken och ger den till spelaren till höger för att kuperas.
Korten delas sedan ut medsols med början hos förhand, först ett varv med fyra kort till varje spelare och därefter tre varv med tre kort tills alla spelare fått tretton kort var.
De resterande tretton korten bildar talongen och placeras mitt på bordet med baksidan upp.
Samtidigt som given ger blandas den andra kortleken, vid spel på tre av den som kuperar och vid spel på fyra av den som sitter mitt emot given. När den blandats färdigt lägger spelaren som blandade kortleken till höger om sig, uppochner och med bottenkortet synligt.
Vid spel på fyra brukar man ha minnesregeln att "blanda in sig och kupera ut sig", eftersom den som blandar alltid är den som stod över förra omgången och den som kuperar skall stå över den omgång som spelas.
Den uppochnervända kortleken skall nu ligga till vänster om förhand.
En finess med att placera ut kortleken är att det är lätt att hålla reda på vem som är förhand.
Färgen på det synliga bottenkortet i den uppochnervända kortleken bestämmer s. k. högsta färg i pågående giv. Detta skall inte förväxlas med trumf, vilket bestäms senare.
Om någon av de svarta färgerna, spader eller klöver, blir högsta färg kallas den andra svarta färgen för färg (eller andra färg) och de båda röda färgerna för ofärger.
Om en röd färg blir högsta färg kallas den andra röda färgen färg och de svarta färgerna ofärger. Högsta färg och färg kallas gemensamt för färger. Denna tillfälliga rangordning mellan färgerna kommer till användning i budgivningen och vid betalningen av spelet.
Budgivningen
När korten delats ut och högsta färg bestämts börjar budgivningen, en auktion där spelarna bjuder om vem som skall bli spelförare.Varje bud är ett erbjudande att träda in som spelförare i det spel som bjudes och försöka gå hem genom att uppfylla de av spelet givna villkoren.
Det finns sammanlagt ett fyrtiotal olika spel att välja mellan. Spelen kan delas in i två huvudgrupper: trumfspel och misärspel.
I trumfspel måste spelföraren ta minst ett visst antal stick för att gå hem.
Antalet stick som krävs varierar från spel till spel, men ligger alltid mellan sex och tretton.
Sättet att välja trumf varierar också. Ibland får spelföraren välja fritt och ibland väljs det från kort som slås upp ur talongen.
Misärspelen spelas alltid i sang, d. v. s. utan trumffärg. För hemgång krävs att spelföraren inte tar ett enda stick.
Förhand inleder alltid budgivningen och turen att bjuda fortsätter sedan medsols runt bordet.
Varje bud måste följas av valfritt högre bud eller av pass, vilket innebär att man drar sig ur budgivningen.
Det är kutym att förhand inte får öppna budgivningen med att passa.
Den inbördes rangordningen mellan buden (d. v. s. de spel som kan bjudas) framgår av en budtabell.
Spelen ordnas efter hur svåra de anses vara att vinna och vilka betalningar som gäller.
Ett trumfspel med fritt val av trumffärg kan bjudas över av samma bud i färg.
Därmed åtar sig budgivaren att välja någon av färgerna som trumf.
Om hjärter är högsta färg och ett bud som avgivits i färg blir slutbud får spelföraren därför bara välja hjärter eller ruter som trumf.
Ett bud i färg bjuds i sin tur över av samma bud i högsta färg.
Budgivaren måste då välja högsta färg till trumf om budet blir slutbud.
En spelare har också möjlighet bjuda över ett bud med samma bud i förhand om han sitter i förhand i förhållande till den föregående budgivaren.
Förhand kan på så sätt bjuda över både mellanhand och efterhand, och mellanhand kan bjuda över efterhand.
Bud i bättre färg går före bud i bättre hand.
Om efterhand bjuder "7-spel i färg" kan förhand bjuda över med "7-spel i färg och i förhand", däremot inte med "7-spel i förhand".
En spelare som passat får inte ge sig in i budgivningen igen.
När två spelare passat säger man att den återstående spelaren fått sitt sista bud avpassat.
Han blir därmed spelförare och skall försöka gå hem i det spel som bjöds, medan de två övriga spelarna, motspelarna, tillfälligt bildar ett par som skall försöka sätta spelföraren, det vill säga hindra honom från att gå hem.
Köp och val av trumf
När budgivningen avslutats och en spelförare utsetts får spelarna utbyta kort med talongen.
Att byta till sig bättre kort ur talongen brukar av tradition kallas för att köpa kort, trots att ingen betalning utgår vare sig i form av poäng eller pengar.
Vi har tidigare sett att man delar in spelen i trumfspel och misärspel, beroende på om spelföraren skall ta minst ett visst antal stick eller noll stick för hemgång.
Spelen skiljer sig också åt beroende på hur talongen fördelas mellan spelarna i köpet. Det finns tre olika varianter:
I samband med köpet måste spelföraren också bestämma trumf (såvida det inte är ett misärspel).
I gaskspel väljs trumf efter köpet, men i köpspel och solospel alltid före köpet.
Valet av trumffärg är i gaskspel och solospel helt fritt (såvida inte budet avgetts i färg eller i högsta färg).
Köpspelen kan däremot indelas i fyra olika undergrupper beroende på hur trumfvalet går till: vanliga trumfspel med fritt val av trumffärg, turnéer där trumf bestäms genom att slå upp det översta kortet ur talongen, vinglar där trumf väljs bland de två översta korten och tringlar där trumf bestäms bland de tre översta korten.
Låt oss titta närmare på de olika spelen.